Co powinna zawierać twoja strona?

Co powinna zawierać twoja strona?

Ktokolwiek decyduje się zaistnieć w sieci na więcej sposobów niż poprzez Facebook, powinien rozważyć stworzenie własnej, nowoczesnej strony internetowej. Z adresem czyli domeną dopasowaną do swojej profesji, osobowości lub pasji. I oczywiście z odpowiednią zawartością czyli kontentem.

Jeśli jesteś florystą, zajmujesz się wyrobem biżuterii,  tworzysz rękodzieło,  hodujesz rośliny ozdobne lub prowadzisz hodowlę zwierząt rasowych – przede wszystkim zadbaj o piękne zdjęcia, na których pokażesz swoje dzieła i pasję. Atrakcyjna prezentacja oferty to połowa sukcesu, gdyż ludzie potrzebują obrazów dokumentujących to, co mają zakupić.

Oczywiście bardzo ważne są też rzetelne i przystępnie podane informacje – zawsze warto zadbać o ich aktualność, mile widziane na stronie internetowej są poradniki – potwierdzić mogą naszą wiedzę w danej dziedzinie, uwiarygodnić w oczach przyszłego klienta umiejętności, jeśli chcemy mu sprzedawać np. usługi cateringowe czy rośliny ozdobne. Jeśli to możliwe, spróbujmy podkreślić to, co może wyróżnić naszą ofertę spośród setek podobnych produktów czy usług.

This slideshow requires JavaScript.

Ciekawe i dobrej jakości zdjęcia to podstawa każdej strony internetowej!

Być może strona internetowa powinna być przynajmniej w dwóch językach – jeśli Państwa partnerami i klientami mają być odbiorcy zagraniczni. Tych modułów może być jeszcze więcej, podobnie jak funkcjonalności – np. newsletter albo formularze kontaktowe czy sklep – co oczywiście wpłynie na koszt wykonania strony. Ale nie wszystkie elementy trzeba zrealizować od razu. Stronę można rozwijać stopniowo, dzieląc  tym samym wydatki na kilka etapów.

Na pewno nie warto pośpiesznie kopiować jakiegoś sztampowego schematu w automacie do robienia stron czyli kreatorze, jakie oferuje większość firm hostingowych. Twoja strona może być dla Ciebie tym, czym jest wymarzone autko dla przedsiębiorcy. Nie musi być wypasione, ale dopasowane do potrzeb i na miarę biznesu.

Nie każdy przedsiębiorca musi dobrze orientować się w terminologii dotyczącej stron internetowych. Nie każdy ma wiedzę o tym, jakie elementy strony są potrzebne do zaprezentowania jego oferty. Aby ułatwić komunikację klienta z wykonawcą strony, przygotowałam  prosty poradnik, który prezentuje ELEMENTY STRONY INTERNETOWEJ. Z pewnością ułatwi stworzenie planu i zawartości strony na starcie.

Nie wszystko naraz!

Zazwyczaj nie wszystkie elementy są potrzebne na samym początku. Warto przemyśleć strukturę strony i jej rozwój w przyszłości – taki plan jest podstawą stworzenia projektu nowoczesnej strony www spójnej z elementami, które pojawią się za jakiś czas. Jej twórcy pozwoli odpowiednio dobrać hosting, motyw i odpowiednie narzędzia – część z nich jest darmowa, inne trzeba zakupić. Warto poprosić o kosztorys dla możliwie najszerszego projektu i ustalić etapy jego realizacji, rozkładając koszty w czasie. Ważne, żeby na początek mieć choćby podstawową ale przemyślaną wizytówkę, dopasowaną do swojego biznesu.

Dla przykładu, swoim klientom oferuję w ramach podstawowej oferty następujące elementy:

Kiedy kończę ten etap realizacji, mogę już przeszkolić klienta w samodzielnej obsłudze strony i wtedy kończymy współpracę, a przynajmniej pierwszy jej etap. Możemy też umówić się na ciąg dalszy, a wtedy w zależności od wizji i potrzeb klienta wspólnie ustalamy kolejne elementy, które mają wzbogacić i rozwijać jego stronę.

Powierz to fachowcom!

Zdarza się, że klient ma problem z tworzeniem treści – pisanie zwięzłych tekstów, poprawnych stylistycznie i gramatycznie  nie musi być domeną wszystkich twórców i producentów. Od tego są edytorzy i redaktorzy. Zawsze polecam ich usługi. Podobnie jak profesjonalnego fotografa, który zapewni zdjęcia o niebo lepsze niż samodzielnie pstrykane telefonem komórkowym (nawet najnowszej generacji). Oczywiście wybór należy do klienta – bo to są jego koszty.

Ważnym elementem, jest kolorystyka i czytelna dla odbiorcy nawigacja oraz responsywność czyli technika projektowania tak, aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna przeglądarki, na której jest wyświetlany. Strona tworzona w takiej technice jest uniwersalna i wyświetla się dobrze zarówno na dużych ekranach, jak i na smartfonach czy tabletach. Jak wykazują statystyki, w dzisiejszych czasach smartfony i tablety  to podstawowe narzędzia do przeglądania stron internetowych!

Jeśli  masz już stronę www, ale była tworzona przed wielu laty, sprawdź czy dobrze wyświetla się na tych urządzeniach? Responsywność swojej strony łatwo sprawdzić samodzielnie. Można skorzystać z narzędzia internetowego:  http://quirktools.com/screenfly/, gdzie po wpisaniu adresu strony można ją będzie podejrzeć na różnych rodzajach wyświetlaczy, które pokażą JAK WIDZĄ TWOJĄ STRONĘ jej użytkownicy.

Strona responsywna to taka, która dobrze wyświetla się zarówno na dużych monitorach, jak i na smartfonach, tabletach i innych urządzeniach mobilnych.
Strona responsywna to taka, która dobrze wyświetla się zarówno na dużych monitorach, jak i na smartfonach, tabletach i innych urządzeniach mobilnych.

Swoim  klientom proponuję stronę www budowaną na WordPress. To bardzo popularny system zarządzania treścią (cms), a jego zaletą jest prostota i intuicyjność. Nawet nowi użytkownicy Internetu, którzy dopiero raczkują w tym temacie, szybko opanują podstawy jego obsługi. Nie zachęcam nikogo, kto ma absorbującą pracę zawodową do samodzielnego tworzenia strony, gdyż budowa strony www wymaga poświęcenia czasu i pewnych umiejętności programistycznych, na co przy innej pracy zawodowej może nie wystarczyć. Nawet tak przyjazny cms jak WordPress poprawnie zadziała, gdy go dobrze poznamy. „Diabeł tkwi w szczegółach”  – i zapewniam, że przekonasz się o tym, jeśli uwierzysz w krążące po sieci slogany reklamowe typu: Stwórz swoją stronę www w kilka minut (!!!), albo godzin… Samodzielnie oczywiście można zbudować przyzwoitą stronę, jeśli znajdziemy czas na poznanie narzędzi i naukę, jak to zrobić krok po kroku. Jest wiele kursów poświęconych tej profesji i chętnie podpowiem, komu warto zaufać.

Strona www nie jest jak wino – z wiekiem traci…

Większość stron internetowych po 4-5 latach ( a nawet wcześniej!) wymaga aktualizacji szaty graficznej i funkcjonalności. Rozwija się sprzęt komputerowy, wchodzą nowe technologie, efekty graficzne –  podobnie dzieje się z projektami, do jakich należą strony www. Trzeba je odnawiać, modernizować. Brak responsywności nie jest jedynym problemem leciwych stron. Być może nowemu użytkownikowi twojej strony zbudowanej ok. 2002 roku pojawia się komunikat, że aby ją zobaczyć trzeba pobrać jakieś oprogramowania? Jeśli tak jest, gwarantuję, ze większość ludzi poszuka sobie innej strony (konkurencji), która załaduje się szybko i bez specjalnych wymagań.

O stronę trzeba dbać jak o samochód…

WordPress jest regularnie aktualizowany, zabezpieczany przez atakami hakerskimi, podobnie dzieje się z motywami wordpressowymi, którym strony zawdzięczają swój wygląd. W przyszłości, aktualizowany motyw zyska odnowioną szatę graficzną i bez dużych nakładów finansowych,  stronę można będzie użytkować dłużej. Tego typu automatyczna aktualizacja nie jest możliwa w przypadku projektu autorskiego czyli strony napisanej specjalnie dla klienta przez programistę. Takie dzieła są niepowtarzalne, ale o wiele kosztowniejsze i mniej elastyczne jeśli potrzeba zmian. WordPressową stronę może poprawić wiele osób znających WordPress, stronę autorską zdecydowanie lepiej powierzyć do aktualizacji jej twórcy. O tym szerzej napiszę niebawem.

To podstawowe elementy, o których warto wiedzieć i pamiętać podczas planowania swojej strony internetowej.  Pamiętaj – jeśli chcesz mieć sprawnie działającą stronę www i zależy ci na czasie – szczegóły techniczne powierz specjaliście, ale zanim to zrobisz, zadbaj o to, żeby w jasny sposób opisać, co chcesz osiągnąć za pomocą swojej strony i w jakim czasie oczekujesz efektów.

Chcesz poznać więcej szczegółów? Zapraszam DO KONTAKTU

Zoja Żak

Zdjęcie w nagłówku: Agnieszka Werecha z FotoDoKwadratu.pl, pozostałe zdjęcia: archiwum