Elementy strony internetowej
…czyli co chcesz przekazać odbiorcom swojej strony?
Zanim zdecydujesz się na wykonanie strony, warto zapoznać się z podstawowymi elementami, które składają się na jej strukturę i zawartość. Nie musisz być ekspertem w dziedzinie webdesignu, ale dobrze jest mieć ogólne pojęcie o tym, co chcesz umieścić na swojej stronie i jak chcesz, aby wyglądała. Pomoże ci to w komunikacji z twórcą strony i w określeniu swoich oczekiwań i potrzeb. W poniższym poradniku przedstawiamy najważniejsze elementy strony internetowej, które powinieneś wziąć pod uwagę przy planowaniu swojego projektu.
Dobry content to podstawa!
„Content”, czyli po prostu treść, to wszystko, co widzicie na stronie internetowej. Trzeba zadbać o content strony internetowej czyli zawartość, która powinna być atrakcyjna i przyciągająca uwagę. Może to być tekst, obrazy, filmy, dźwięki, animacje, a nawet gry!
Głównym celem contentu jest dostarczenie wartościowych informacji dla odwiedzających stronę. Dzięki temu, strona staje się atrakcyjna dla użytkowników i wyszukiwarek internetowych.
Treści powinny być aktualizowane i rozszerzane, co jest bardzo ważne dla pozycjonowania strony – dodawanie wartościowych treści sprawia, że adres strony jest wyświetlany wyżej na liście w wyszukiwarce.
Jeśli nie mamy doświadczenia w tej dziedzinie, warto powierzyć tworzenie treści na stronę osobie z doświadczeniem w pisaniu tekstów. Należy także dbać o prawa autorskie – nie kopiować cudzych tekstów, ale też zastrzec prawa autorskie do własnej twórczości.
Nie kopiuj, twórz!
Na pewno nie opłaca się pośpiesznie kopiować jakiegoś sztampowego schematu w automacie do robienia stron czyli kreatorze, jakie oferuje większość firm hostingowych. I nie zlecaj tworzenia treści sztucznej inteligencji, a jeśli korzystasz z pomocy AI, uważnie przeczytaj to, co ci zaproponuje i zredaguj po swojemu, czytelnie i wiarygodnie! Twoja strona powinna być dla Ciebie tym, czym jest wymarzone autko dla przedsiębiorcy. Nie musi być wypasione, ale dopasowane do potrzeb i na miarę biznesu.
Jak podzielić treści na stronie internetowej?
Nie każdy przedsiębiorca musi dobrze orientować się w terminologii dotyczącej stron internetowych. Nie każdy ma wiedzę o tym, jakie elementy strony są potrzebne do zaprezentowania jego oferty. Aby ułatwić komunikację klienta z wykonawcą strony, przygotowałam listę podstawowych elementów, które mogą stanowić kontent standardowej strony. Z pewnością ułatwi stworzenie planu i omówienie zawartości strony z jej twórcą.
Przykładowe podstrony (bazowe)
- strona główna z logo, zdjęciem, menu, informacją o firmie, ofercie, czytelnym kontaktem
- podstrona ze szczegółową ofertą;
- podstrona z portfolio, galerią zdjęć;
- podstrona z kontaktem, mapką dojazdu, formularzem kontaktowym, etc.;
- podstrona z polityką prywatności i RODO;
- inne podstrony – w zależności od potrzeb.
Kiedy już mamy ustaloną zawartość strony czyli jej kontent, a także Klient przekazuje mi treści, które ów kontent budują, lub zleca napisanie tych treści, można przystąpić do wyceny przedsięwzięcia, a po akceptacji budżetu – do realizacji projektu.
Nie wszystko naraz!
Stronę można rozwijać stopniowo, dzieląc tym samym wydatki na kilka etapów. Warto przemyśleć strukturę strony i jej rozwój w przyszłości – taki plan jest podstawą stworzenia projektu nowoczesnej strony www spójnej z elementami, które pojawią się za jakiś czas. Warto zlecić twórcy wybór hostingu, motywu i odpowiednich narzędzi – część z nich jest darmowa, inne trzeba zakupić. Warto poprosić o kosztorys dla możliwie najszerszego projektu i ustalić etapy jego realizacji, rozkładając koszty w czasie. Ważne, żeby na początek mieć choćby podstawową ale przemyślaną wizytówkę, dopasowaną do swojego biznesu.
Powierz to fachowcom!
Zdarza się, że klient ma problem z tworzeniem treści – pisanie zwięzłych tekstów, poprawnych stylistycznie i gramatycznie nie musi być domeną wszystkich twórców i producentów. Od tego są edytorzy i redaktorzy. Zawsze polecam ich usługi. Podobnie jak profesjonalnego fotografa, który zapewni zdjęcia o niebo lepsze niż samodzielnie pstrykane telefonem komórkowym (nawet najnowszej generacji). Oczywiście wybór należy do klienta – bo to są jego koszty.
Responsywność, kolorystyka i nawigacja
Ważnym elementem, jest kolorystyka i czytelna dla odbiorcy nawigacja oraz responsywność czyli technika projektowania tak, aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna przeglądarki, na której jest wyświetlany. Strona tworzona w takiej technice jest uniwersalna i wyświetla się dobrze zarówno na dużych ekranach, jak i na smartfonach czy tabletach. Jak wykazują statystyki, w dzisiejszych czasach smartfony i tablety to podstawowe narzędzia do przeglądania stron internetowych!
Jeśli masz już stronę www, ale była tworzona przed wielu laty, sprawdź czy dobrze wyświetla się na tych urządzeniach? Responsywność swojej strony łatwo sprawdzić samodzielnie. Można skorzystać z narzędzia internetowego badającego responsywność, gdzie po wpisaniu adresu strony można ją będzie podejrzeć na różnych rodzajach wyświetlaczy, które pokażą JAK WIDZĄ TWOJĄ STRONĘ jej użytkownicy.
WordPress – prosty i intuicyjny system
Swoim klientom proponuję stronę www budowaną na WordPress. To bardzo popularny system zarządzania treścią (cms), a jego zaletą jest prostota i intuicyjność. Nawet nowi użytkownicy Internetu, którzy dopiero raczkują w tym temacie, szybko opanują podstawy jego obsługi.
Nie zachęcam nikogo, kto ma absorbującą pracę zawodową do samodzielnego tworzenia strony, gdyż budowa strony www wymaga poświęcenia czasu i pewnych umiejętności programistycznych, na co przy innej pracy zawodowej może nie wystarczyć. Nawet tak przyjazny cms jak WordPress poprawnie zadziała dopiero… gdy go dobrze poznamy. „Diabeł tkwi w szczegółach” – i zapewniam, że przekonasz się o tym, jeśli uwierzysz w krążące po sieci slogany reklamowe typu: Stwórz swoją stronę www w kilka minut (!!!), albo godzin… Samodzielnie oczywiście można zbudować przyzwoitą stronę, jeśli znajdziemy czas na poznanie narzędzi i naukę, jak to zrobić krok po kroku. Jest wiele kursów poświęconych tej profesji i chętnie podpowiem, komu warto zaufać.
Skontaktuj się ze mną!
Pamiętaj – jeśli chcesz mieć sprawnie działającą stronę www i zależy ci na czasie – szczegóły techniczne powierz specjaliście, ale zanim to zrobisz, zadbaj o to, żeby w jasny sposób opisać, co chcesz osiągnąć za pomocą swojej strony i w jakim czasie oczekujesz efektów.
Chcesz poznać więcej szczegółów? Zapraszam DO KONTAKTU: tel.: +48 669 073 447
Zoja Żak